In het centrum van ’s-Gravenzande staan maar weinig winkels leeg. De BIZ Centrum ’s-Gravenzande wil naar aanleiding van het kopersonderzoek zoveel mogelijk tegemoetkomen aan de gewenste winkels van het winkelend publiek. Om het winkelaanbod te verrijken hebben het bestuur van de BIZ en centrummanager Marja van den Berg sinds november 2022 Janet van Huisstede met haar project DeWinkelmeiden ingeschakeld. Janet zoekt nieuwe winkeliers die op het top 10-lijstje staan, zoals een parfumerie, goedkope schoenenwinkel, viswinkel, gezondheidswinkel, etc. Daarnaast zorgt ze er met creatief brein Jeroen Dijkstra voor dat leegstaande etalages leuk worden ingericht met lokale thema’s als ‘Schat tussen kas en kust’, waarin producten van lokale winkeliers worden verwerkt. Ook pop-ups krijgen een kans in leegstaande winkels.

Rijk winkelaanbod
De BIZ Centrum ’s-Gravenzande wil een levendig centrum creëren met een rijk aanbod van verschillende typen winkels, lege etalages creatief invullen, verrassend zijn met pop-ups, en preventief acteren op verdere leegstand. DeWinkelmeiden zorgde voor begeleiding van Kim en Joyce die hun bloemenwinkel Bloesem opstartten. De nieuwe ondernemer ‘Bij Moon’ (dameskleding) startte in een al jarenlang leegstaand pand aan de Langestraat doordat Janet in overleg met de eigenaar de huurprijs wist te verlagen en de entree liet opknappen. Na tal van overleggen met vishandelaren lijkt de juiste viswinkel gevonden te zijn die zich in maart 2024 wil vestigen in een leegstaand pand. Voor de gewenste PourVous-parfumerie lopen gesprekken met mogelijke franchisenemers en investeerders.
Diverse huurprijzen worden in goed overleg met makelaars en eigenaren van panden naar een realistisch niveau getrokken, waardoor Janet de juiste potentiële huurders kan aandragen.

Commercieel, cultureel, creatief en culinair
DeWinkelmeiden richt zich op de 4 c’s: commercieel, cultureel, creatief en culinair. In ’s-Gravenzande is het horeca-aanbod goed op orde. In deze kustplaats bieden meer dan 30 horeca-gelegenheden het gewenste aanbod aan lokale en regionale bezoekers en aan (strand)toeristen. Bij verlevendiging hoort ook echter een goed cultureel en creatief aanbod. DeWinkelmeiden werkte al mee aan projecten als Kunst in de Etalage in samenwerking met tientallen kunstenaars, en de etalage van Okidoki, waarin de kinderen van de BSO hun duurzame en creatieve ideeën voor de nieuwe locatie exposeerden.

In de leegstaande etalage van de voormalige kapsalon Infiny verzorgde DeWinkelmeiden samen met Jeroen Dijkstra een vrolijke en aantrekkelijke winter- en zomeretalage met producten van de lokale winkeliers.
Voor enkele leegstaande of leeg komende panden is Janet in overleg met winkeliers die met een pop-up het gewenste aanbod kunnen bieden of voor zichzelf een test kunnen doen met een vernieuwd productaanbod.

Starterssubsidie en transformatiesubsidie
De gemeente Westland wil winkeliers uit aanloopstraten verleiden om naar het kernwinkelgebied te verhuizen met een transformatiesubsidie. Janet adviseert hoe de BIZ en gemeente Westland gewenste, startende ondernemers met een starterssubsidie kunnen aantrekken.