Samen met Online Video Producties werkte Van Huisstede Communicatie aan 3 films voor het Ministerie ven Economische Zaken en het Ondernemersplein van de Kamer van Koophandel om CSRD uit te leggen. Janet van Huisstede werkte aan de juiste vraagstelling en deed ter plekke de interviews, regelde afspraken met de bedrijven, en bewerkte de transcripts voor de editor van een uur interview naar 3 essentiële minuten film. Een mooie samenwerking met Margje de Mik van EZ, Sara Monster van het Ondernemersplein, producer Dženita Čamo, editor Oscar Langerak en filmers Jaap Hoogstad en Sjoerd Versluis. En natuurlijk met de geïnterviewden: Tanja Roeleveld van Lely International N.V., Cindy Goorts van CSU, Kevin Berveling van Geostick, Robert Brand van Concordia Bouwcenter, Shirley Schijven van Schijvens Fashion en Corinne Vonk van Ayvens.

Wat is de CSRD?

De Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) is een Europese wet die valt onder de European Green Deal met als doel dat bedrijven in Europa duurzamer gaan ondernemen. Grote en beursgenoteerde bedrijven moeten daarom verplicht inzicht geven in de impact van hun keten op 3 hoofdthema’s: mens, milieu en bestuur. Daarbij wordt niet alleen gekeken naar de impact van het eigen bedrijf. Maar ook naar de impact van hun toeleveranciers, onderaannemers en afnemers. Hierover moeten ze een verslag maken volgens de standaarden van de European Sustainability Reporting Standards (ESRS).

Ondernemers aan het woord

Ondernemers ervaren daarbij praktische en administratieve uitdagingen. CSRD brengt echter ook veel voordelen. Middels een videoserie in ‘hun eigen taal’ wil het Ministerie van Economische Zaken ondernemers hierbij ondersteunen. In de serie delen ervaren ondernemers uit verschillende branches eigen inspirerende voorbeelden en ervaringen met de CSRD. Wat is CSRD, hoe ga je er praktisch mee aan de slag en hoe kun je het als ondernemer in je eigen voordeel laten werken?