Op zaterdag 14 mei 2022 her-opende het Stedelijk Museum Schiedam aan de Hoogstraat na een langdurige verbouwing. Dat wilde het museum met de hele stad kleurrijk en feestelijk vieren. Samen met PR-manager Jessie Lansbergen van het museum, en creatieve breinen Jeroen Dijkstra en Florine van Rees van The DIRT, bedachten we een ludieke promo-actie waaraan tot onze verbazing meer dan 150 winkeliers en bewoners van de binnenstad enthousiast deelnamen. De hele binnenstad werd een ode aan het museum!
Tijdens een winkeliersavond op 30 maart presenteerde Janet van Huisstede de plannen met ‘Astrisken-confetti’. De huisstijl van het Stedelijk Museum Schiedam is herkenbaar aan de bekende ster: de Astrisk (*) in 7 huisstijlkleuren. Deze ster werd met uitwisbare krijt-graffiti over de straten uitgestrooid vanaf het NS-station Schiedam-Centrum naar het museum: Follow the stars!
Daarnaast stelden we tienduizenden *-stickers van 9 cm doorsnede beschikbaar aan winkeliers, horeca en bewoners, die zij aan de buitenzijde van de etalageramen konden plakken. Voor de deelnemers stelden we een tasje samen met de stickers, een feestelijk zakje bloemenconfetti (met zaadjes daarin waar bloemen uitkomen), een flyer met uitleg voor de klanten en twee vrijkaarten voor het museum, zodat alle winkeliers het resultaat van de verbouwing uitgebreid konden bezichtigen op een moment dat het hem of haar uitkwam. De tasjes waren niet aan te slepen 😉
Bia van modezaak Bia Design: ‘We hebben de bezoekers van het museum lang gemist. Fijn dat er straks ook weer zoveel mensen van buiten Schiedam over de Hoogstraat langs mijn mode-atelier naar het museum lopen.’. De Haij was blij met de steun van de ondernemers. ‘Het getuigt van de saamhorigheid in deze stad. Samen zetten we de schouders eronder en maken we Schiedam weer een beetje mooier.’ Het laat tevens zien dat het museum ook van betekenis is voor economie en binnenstad. ‘Samen zorg je voor die levendige binnenstad’.
Foto’s van Aad Hoogendoorn